Ústredný portál verejnej správy

Zodpovednosť za obsah:

Finančné riaditeľstvo SR

CEP – centrálny elektronický priečinok

Financie a hospodárstvo

CEP – je plne integrovaný informačný systém, ktorý má umožniť všetkým stranám zapojeným v medzinárodnom obchode a preprave podať a vybaviť štandardizované informácie a dokumenty v jedinom vstupnom bode, a splniť tak všetky požiadavky súvisiace s dovozom, vývozom a tranzitom tovaru.

Informačný systém CEP (ďalej len „IS CEP“) umožňuje efektívne zníženie administratívnej záťaže pre medzinárodný obchod a súvisiace procesy, pričom jeho hlavným cieľom je vytvoriť elektronický centralizovaný bod pre zjednodušenie administratívnych procesov medzi hospodárskymi subjektmi a orgánmi verejnej moci.

Legislatívny základ IS CEP vytvárajú zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov a zákon č. 214/2014 Z. z. o správe, prevádzke a používaní informačného systému Centrálny elektronický priečinok pri dovoze, vývoze a tranzite tovaru a o doplnení zákona č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov.

Na zabezpečenie komunikácie cez IS CEP zo strany obchodníkov je potrebné splnenie nasledovných podmienok:

I.   Zriadená a aktivovaná  elektronická schránka na doručovanie

II.  Prostriedky pre kvalifikovaný elektronický podpis (KEP)

III. Používateľský účet v IS CEP

I. Zriadená a aktivovaná elektronická schránka

Komunikácia prostredníctvom IS CEP je realizovaná v zmysle zákona č. 214/2014 Z. z. a zákona č. 305/2013 Z. z., preto sú pri komunikácii využívané elektronické schránky komunikujúcich subjektov. Nutnou podmienkou elektronickej komunikácie prostredníctvom IS CEP je elektronická schránka aktivovaná na doručovanie.

Právnické osoby so sídlom na území Slovenskej republiky a zapísané do obchodného registra majú elektronické schránky automaticky aktivované na doručovanie dňom 01.júla 2017. Postup aktivácie pri ostatných osobách je uvedený na stránkach www.slovensko.sk (v časti Návody - https://www.slovensko.sk/sk/navody). Na uvedenej stránke sú aj ostatné návody a postupy súvisiace s elektronickou schránkou. Dôležité sú aj informácie o použití eID karty (občiansky preukaz s čipom) pre prístup do elektronickej schránky a pre prihlásenie sa na Ústredný portál verejných služieb. Na využívanie tejto karty je potrebné nainštalovať aplikáciu eID klient – na toto vás systém upozorní priamo pri zapojení čítačky.

Pre fyzické osoby a fyzické osoby podnikateľov nie je podmienka mať aktivovanú elektronickú schránku na doručovanie,

II. Prostriedky pre KEP

Na vytvorenie KEP je potrebné nasledovné:

1.Kvalifikovaný certifikát

2.Hardvérové zariadenie (karta a čítačka, resp. USB zariadenie)

3.Aplikácia pre vytváranie KEP

Kvalifikovaný certifikát je možné získať:

Alternatívny autentifikátor nemá v čipe nahratý podpisový certifikát a preto nie je možné touto kartou zrealizovať elektronické podpisovanie podaní, slúži len na prístup do elektronickej schránky na Ústrednom portáli verejnej správy.

Držiteľ alternatívneho autentifikátora môže získať kvalifikovaný elektronický podpis od certifikačnej autority akreditovanej Národným bezpečnostným úradom SR.  

Aplikáciu na vytváranie KEP je potrebné nainštalovať na počítači používateľa. Samotná podpisová aplikácia (D.Suite/eIDAS) je k dispozícii na portáli www.slovensko.sk v jednom balíku na stiahnutie s ostatnými komponentmi https://www.slovensko.sk/sk/na-stiahnutie. Po zistení vášho operačného systému vám ponúkne možnosť inštalácie balíčka aplikácií prostredníctvom jedného inštalačného súboru alebo ak nechcete využiť inštaláciu všetkých aplikácií cez jeden inštalačný súbor, môžete si uvedené aplikácie stiahnuť a nainštalovať jednotlivo prostredníctvom uvedeného odkazu, v ktorom nájdete aj používateľské príručky, prípadne videonávody. 

III. Používateľský účet v IS CEP

Právnické osoby a fyzické osoby oprávnené na podnikanie si zriaďujú používateľský účet v IS CEP zaslaním vyplneného a podpísaného (kvalifikovaným elektronickým podpisom) elektronického registračného formulára dostupného na portáli IS CEP v časti Registrácia.

Registrácia v IS CEP sa realizuje počas pracovných dní. O registrácii a vytvorení účtu bude obchodník následne informovaný notifikačným mailom zaslaným na e-mailovú adresu uvedenú v registračnom formulári.

Fyzické osoby nepodnikatelia sa nemusia registrovať cez registračný formulár, IS CEP automaticky zaregistruje a vytvorí účet fyzickým osobám nepodnikateľom pri ich prvom prihlásení sa cez „Občiansky preukaz s elektronickým čipom“ (eID karta) na portál IS CEP alebo pri prihlásení kliknutím na „Prostredníctvom portálu slovensko.sk“ na portáli e-commerce. O vybavení požiadavky na automatickú registráciu bude fyzická osoba nepodnikateľ následne informovaná notifikačným mailom zaslaným na e-mailovú adresu uvedenú pri zadávaní požiadavky na automatickú registráciu do cca 2 hodín od odoslania požiadavky.

Následne po vytvorení účtu (po zaslanej notifikačnej mailovej správe) je možné prihlásiť sa do IS CEP alebo na špecializovaný portál pre colné konanie pre zásielky s nízkou hodnotou a podať dovozné colné vyhlásenie. Portál pre colné konanie pre zásielky s nízkou hodnotou je určený len na podávanie dovozných colných vyhlásení pre zásielky s nízkou hodnotou, a to občanmi – fyzickými osobami ako aj právnickými osobami a živnostníkmi.

Zásielky, na ktoré môže byť podané colné vyhlásenie cez portál pre zásielky s nízkou hodnotou spĺňajú všetky nižšie uvedené podmienky:

  1. sú s nízkou hodnotou nepresahujúcou 150 EUR (t. j. taká zásielka, ktorej vlastná hodnota tovaru bez prepravných poplatkov, poistenia a ďalších daní a poplatkov, ktoré nie sú zahrnuté v cene tovaru a ich výšku je možné zistiť z ktorýchkoľvek príslušných dokladov, nepresahuje túto sumu),
  2. tovar v zásielke nie je predmetom spotrebných daní (napr. alkohol, cigarety),
  3. tovar nie je predmetom zákazov a obmedzení (napr. chránené živočíchy a rastliny, potraviny, zbrane). 

Elektronické podávanie dovozných colných vyhlásení je možné buď prostredníctvom týchto portálov alebo prostredníctvom komerčného aplikačného programového vybavenia pre deklarantov. V tomto prípade treba osloviť firmy zaoberajúce sa daným softvérom a dohodnúť s nimi prípadné obchodné podmienky pri kúpe daného vybavenia.  

Elektronické podávanie colných vyhlásení pri vývoze a tranzite už nie je možné cez portál IS CEP vyplnením príslušného formuláru colného vyhlásenia. Možnosti podania takýchto colných vyhlásení sú uvedené v tlačovej správe zo dňa 28.10.2024 zverejnenej na webovom sídle finančnej správy.

 

Dátum poslednej zmeny: 19. 11. 2024
Dátum zverejnenia: 24. 6. 2015

Lokalita

  • Slovensko