Zodpovednosť za obsah:
Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky
redakcia@nases.gov.sk
Elektronická schránka - najčastejšie otázky a odpovede
Zriadenie elektronických schránok upravuje zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente). Elektronické schránky zriaďuje Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky pre fyzické osoby, fyzické osoby - podnikateľov, právnické osoby, orgány verejnej moci a subjekty medzinárodného práva.
Schránka fyzických osôb sa zriaďuje automaticky pre občanov Slovenskej republiky, ktorí dovŕšili 18. rok života.
Každému subjektu sa zriaďuje iba jedna elektronická schránka a jej zriadenie je bezplatné. V prípade, že je fyzická osoba zároveň podnikateľom alebo orgánom verejnej moci, alebo ak je orgán verejnej moci zároveň právnickou osobou, ktorá nevykonáva verejnú moc, elektronická schránka sa zriadi osobitne pre každé z uvedených právnych postavení. Typickým príkladom zriadenia viacerých schránok pre jednu osobu/subjekt je napríklad notár, ktorému budú zriadené dve schránky ako: fyzickej osobe a orgánu verejnej moci.
Na to, aby mohla byť elektronická schránka využívaná na elektronické doručovanie, musí byť aktivovaná na doručovanie. Schránky orgánov verejnej moci sú aktivované na doručovanie súčasne s ich zriadením. Občania a fyzické osoby – podnikatelia si o aktiváciu môžu požiadať kedykoľvek. Všetky schránky právnických osôb, ktoré sú zapísané v obchodnom registri a majú sídlo v SR sú od 1. júla 2017 povinne aktivované na doručovanie, od 1. júna 2020 postihne rovnaký proces aj schránky právnických osôb, ktoré v obchodnom registri zapísané nie sú. Viac informácií...
Výhody využívania elektronických schránok:
- Prístupnosť - podanie je možné zaslať z domu alebo kancelárie, potrebujete počítač, prístup do siete internetu, príslušný softvér a občiansky preukaz s čipom s bezpečnostným osobným kódom.
- Finančná úspora - je spoplatnené polovičnou sadzbou správneho poplatku na rozdiel od rovnakého podania, ktoré sa realizuje v listinnej podobe.
- Časová úspora - podanie je možné zaslať kedykoľvek počas dňa, bez čakania v rade alebo obmedzenia úradných hodín.
- Bezpečnosť - komunikácia prostredníctvom elektronických schránok funguje na podobných princípoch ako elektronické bankovníctvo. Doručovanie v rámci tohto modulu je garantované zo zákona. Bližšie informácie si pozrite v zásadách bezpečnosti.
- Informovanosť - o odoslaní, doručení jednotlivých podaní je občan/podnikateľ informovaný prostredníctvom notifikačných správ.
Videonávody:
Súvisiaca legislatíva:
Súvisiace dokumenty:
Dátum poslednej zmeny: 9. 12. 2024
Dátum zverejnenia: 30. 1. 2014