Európsky semester (EU semester) je cyklus koordinácie hospodárskych a fiškálnych politík v rámci EÚ. Zameriava sa na šesťmesačné obdobie od začiatku každého roka, odtiaľ pochádza aj jeho názov – „semester“. Každý EU semester začína zverejnením dokumentu EK “Ročný prieskum rastu” na jeseň predchádzajúceho roku, v ktorom EK stanovuje kľúčové hospodárske priority na nasledujúci rok. Následne lídri členských štátov EÚ na jarnom zasadnutí ER posudzujú Ročný prieskum rastu a dohodnú sa na spoločnom smerovaní fiškálnych a štrukturálnych politík.
Do konca apríla členské štáty predkladajú Európskej komisii Programy stability (členovia eurozóny), Konvergenčné programy (ostatné štáty EÚ) a Národné programy reforiem, v ktorých každý členský štát zadefinuje opatrenia, ktoré implementuje a plánuje prijať za účelom podpory rastu, tvorby pracovných miest a zdravej a udržateľnej fiškálnej politiky v súlade s európskymi fiškálnymi pravidlami. V podmienkach SR Program stability ako aj Národný program reforiem schvaľuje každoročne Vláda SR.
Na základe týchto predložených dokumentov Európska komisia zhodnotí plány členských štátov a vydá špecifické odporúčanie pre každý členský štát osobitne. Špecifické odporúčania schvaľuje ER na svojom júnovom zasadnutí. Následne SR implementuje schválené špecifické odporúčania.
Jadrom jesennej časti Európskeho Semestra je proces hodnotenia návrhov rozpočtových plánov. V rámci neho sú členské štáty eurozóny povinné, najneskôr do 15. októbra, zaslať Európskej komisii a Euroskupine svoje návrhy rozpočtových plánov. Európska komisia k nim následne príjme stanoviská, v ktorých zhodnotí či sú plány v súlade s pravidlami paktu stability a rastu. V prípade výrazného porušenia týchto fiškálnych pravidiel, Komisia požiada ČŠ o prepracovanie jeho rozpočtového plánu a o jeho opätovné zaslanie.
Cieľom EU semestra je:
- zabezpečiť zdravé verejné financie;
- podporovať hospodársky rast;
- predchádzať nadmerným makroekonomickým nerovnováham v EÚ.
Ďalšie informácie:
Európsky semester
Návrhy rozpočtových plánov
Procedúra makroekonomických nerovnováh
Hospodárske prognózy Európskej Komisie
Pakt stability a rastu (Stability and Growth Pact – SGP)
Pakt stability a rastu (SGP) je právny rámec pre koordináciu národných fiškálnych politík v EÚ. Úlohou Paktu je zabezpečiť zdravé verejné financie, ktoré sú predmetom spoločného záujmu všetkých členských štátov EÚ. SGP pozostáva z dvoch častí – z preventívnej časti a nápravnej časti.
Cieľom preventívnej časti je zabezpečiť vykonávanie fiškálnych politík členských štátov EÚ udržateľným spôsobom v priebehu ekonomického cyklu. Nápravná časť (Procedúra nadmerného deficitu - EDP) ustanovuje rámec a postupy na prijatie nápravných opatrení, voči tým členským štátom EÚ, ktoré prekročili povolenú výšku deficitu alebo dlhu.
Právny základ SGP
Články 121 a 126 Zmluvy o fungovaní Európskej únie poskytujú právny základ pre Pakt stability a rastu. Článok 121 poskytuje právny základ preventívnej časti Paktu, článok 126 tvorí základ pre nápravnú časť SGP. Protokol č.12 Zmluvy definuje referenčné hodnoty 3% HDP pre verejný deficit a 60% HDP pre verejný dlh.
Podrobnejšie informácie k SGP:
Reforma fiškálnych pravidiel EÚ
Nová štruktúra fiškálnych politík v Európskej únii vznikla s cieľom vybudovať pevnejší a účinnejší rámec pre koordináciu a dohľad nad fiškálnymi politikami členských štátov v súlade s posilnením transparentností a kredibility fiškálneho rámca zakotveného v SGP. Reformovaná štruktúra je priamou reakciou na krízu štátneho dlhu v euro zóne (2009-2012), ktorá poukázala na potrebu prísnejších pravidiel so zreteľom na účinky presahovania týkajúce sa neudržateľných verejných financií v rámci eurozóny. Nový rámec preto čerpá zo skúseností vyplývajúcich z počiatočných chýb návrhu Európskej menovej únie a snaží sa posilniť vedúcu zásadu zdravých verejných financií.
SixPack (v platnosti od 2011) je balíček šiestich legislatívnych aktov (5 nariadení a 1 smernica) s cieľom posilniť a zefektívniť implementáciu pravidiel Paktu stability a rastu (Stability and Growth Pact - SGP). Tieto opatrenia umožňujú otvorenie postupu pri nadmernom deficite (Excessive Decifit Procedure – EDP) aj na základe prekročenia referenčnej hodnoty dlhu, zavádzajú nový systém pravidiel na identifikáciu a nápravu makroekonomických nerovnováh a v prípade členských štátov eurozóny zavádzajú jasne definovaný systém finančných sankcií v prípade nerešpektovania rozpočtových pravidiel.
TwoPack (v platnosti od 2013) je balíček dvoch nariadení, ktorými sa posilňuje koordinácia prípravy rozpočtových politík členských štátov eurozóny, vytvára systém dohľadu nad členskými štátmi eurozóny nachádzajúcimi sa vo finančných ťažkostiach alebo poberajúcich externú finančnú pomoc ako aj posilňuje koordináciu emisií štátnych dlhopisov.
Zmluva o Stabilite, Koordinácii a Správe v Hospodárskej a Menovej Únii (TSCG). Známa aj ako Fiškálny Kompakt je medzivládna zmluva medzi 25 členskými štátmi EÚ s výnimkou Českej republiky a Spojeného kráľovstva a Chorvátskej republiky, ktorou sa jej signatárske krajiny zaväzujú transponovať do svojich národných legislatív opatrenia na zabezpečenie vyrovnaného štátneho rozpočtu alebo postupu vedúcemu k nemu ako aj iné fiškálne rámcové pravidlá v prípade odchýlky od týchto cieľov. Táto zmluva vstúpila do platnosti dňa 1.1.2013. Lehota na transpozíciu danej zmluvy bola 1.1.2014.
Hospodárske riadenie
Six-pack, two-pack, Fiškálny kompakt
Procedúra makroekonomických nerovnováh
Procedúra makroekonomických nerovnováh - Macroeconomic Imbalances Procedure (MIP) sa uplatňuje súbežne s Paktom stability a rastu s cieľom identifikovať a napraviť makroekonomické nerovnováhy členských štátov EÚ a sledovať vývoj konkurencieschopnosti. Táto procedúra patrí k systémovým proti-krízovým opatreniam s cieľom sledovať vybrané indikátory v členských štátoch a predísť tak výskytu neudržateľných makroekonomických trendov, ktoré prispeli k vzniku krízy v EÚ a eurozóne. Procedúra MIP bola vytvorená prijatím legislatívneho balíka six-pack.
Viac informácií o MIP.
Dátum poslednej zmeny: 8. 1. 2018
Dátum zverejnenia: 8. 1. 2018