Medzinárodná pomoc a spolupráca pri správe daní je definovaná ako vzájomná výmena informácií a s tým súvisiaca vzájomná spolupráca alebo iná vzájomná pomoc v záujme zabezpečenia správneho vyrubenia daní a platenia daní medzi príslušným orgánom Slovenskej republiky a príslušným úradom zmluvného štátu na základe
- medzinárodnej zmluvy, ktorá bola ratifikovaná a vyhlásená spôsobom ustanoveným zákonom,
- právnych aktov Európskych spoločenstiev a Európskej únie.
Medzinárodná pomoc a spolupráca pri správe daní sa vzťahuje na:
- daň z príjmov,
- daň z nehnuteľností,
- daň z dedičstva, daň z darovania, daň z prevodu a prechodu nehnuteľností, ak nezaniklo právo vyrubiť túto daň (v SR sa táto daň dnes už nevyrubuje),
- dane ustanovené v zmluvnom štáte, ktoré majú rovnaký alebo podobný charakter ako dane uvedené v predchádzajúcich bodoch,
- iné dane, ako sú uvedené v predchádzajúcich bodoch, ak medzinárodnú pomoc a spoluprácu pri správe daní upravuje medzinárodná zmluva, ktorá bola ratifikovaná a vyhlásená spôsobom ustanoveným zákonom.
Praktická rada : v poslednom bode ide najmä o zmluvy o zamedzení dvojakého zdanenia.
Príslušný orgán SR
Príslušným orgánom SR je Ministerstvo financií SR. Ministerstvo môže určiť daňový orgán alebo colný orgán na poskytovanie medzinárodnej pomoci a spolupráce pri správe daní. V takom prípade aj tieto orgány majú postavenie príslušného orgánu.
Príslušný orgán je oprávnený požadovať od správcu dane – obce informáciu týkajúcu sa dane, ktorú spravuje; obec je povinná bez zbytočného odkladu informáciu v požadovanom rozsahu príslušnému orgánu poskytnúť.
Praktická rada: Príslušné orgány zmluvných štátov si navzájom poskytujú určené informácie, ktoré následne využívajú v daňových konaniach. Naše orgány pri tom musia postupovať v súlade so zákonom o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní.
Poskytovanie informácií
Príslušný orgán SR môže príslušnému úradu zmluvného štátu poskytnúť informáciu v rozsahu, v akom ju možno zisťovať, zhromažďovať, používať alebo sprístupňovať podľa osobitných predpisov .
Praktická rada: Ide napr. o zákon č. 563/2009 Z.z.. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení
Poskytnutie informácie na požiadanie
Príslušný orgán SR poskytne informáciu na požiadanie príslušného úradu zmluvného štátu; informáciu poskytne, len ak príslušný úrad zmluvného štátu v žiadosti vyhlási, že vyčerpal jemu dostupné zdroje údajov, ktoré mohol použiť na získanie požadovanej informácie bez toho, aby tým bolo ohrozené dosiahnutie očakávaného výsledku.
Príslušný orgán Slovenskej republiky poskytne požadovanú informáciu príslušnému úradu zmluvného štátu bez zbytočného odkladu.
Pravidelná výmena informácií
Príslušný orgán SR môže pre skupiny rovnakých prípadov dohodnúť s príslušným úradom zmluvného štátu druh a rozsah informácií, ktoré bude príslušný orgán SR a príslušný úrad zmluvného štátu pravidelne bez predchádzajúceho požiadania poskytovať alebo prijímať vrátane spôsobu a lehôt poskytnutia alebo prijatia takých informácií.
Poskytnutie informácie bez žiadosti
Príslušný orgán SR poskytne príslušnému úradu zmluvného štátu bez jeho žiadosti informáciu, ktorá mu je známa, ak:
- možno predpokladať, že došlo alebo by mohlo dôjsť ku skráteniu dane v tomto zmluvnom štáte,
- je daňový subjekt oslobodený od dane alebo mu bola poskytnutá úľava na dani v SR a možno predpokladať, že toto oslobodenie od dane alebo úľava na dani viedla alebo by mohla viesť k vyrubeniu dane v tomto zmluvnom štáte,
- finančné operácie a obchodný styk medzi daňovým subjektom zdaňovaným v SR a daňovým subjektom zdaňovaným v tomto zmluvnom štáte sú uskutočňované cez jeden alebo viacero štátov takým spôsobom, o ktorom možno predpokladať, že vedie alebo by mohol viesť k zníženiu dane v Slovenskej republike alebo v tomto zmluvnom štáte, alebo v oboch štátoch,
- poskytnutá informácia umožní získať údaj, ktorý môže byť dôležitý pre určenie dane v tomto zmluvnom štáte,
- možno predpokladať, že k zníženiu dane dochádza na základe fiktívnych prevodov ziskov v rámci podnikov.
Príslušný orgán SR je oprávnený prerokovať a dohodnúť s príslušným úradom zmluvného štátu poskytnutie informácie, ktorá mu je známa, bez žiadosti tohto úradu, aj v iných prípadoch, ako uvedené v predchádzajúcom odseku.
Príslušný orgán SR môže poskytnúť príslušnému úradu zmluvného štátu bez jeho žiadosti informáciu, ktorá mu je známa, aj v prípadoch, ktoré nie sú uvedené v predchádzajúcich odsekoch, ak by táto informácia mohla viesť k odhaleniu daňových únikov v tomto zmluvnom štáte.
Praktická rada: Na účely poskytnutia informácie môže príslušný orgán SR v stanovenom rozsahu povoliť prítomnosť zamestnanca príslušného úradu zmluvného štátu u príslušného správcu dane v SR, ktorým je daňový úrad alebo colný úrad.
Zaobchádzanie s informáciou
Informácia prijatá od príslušného úradu zmluvného štátu môže byť sprístupnená len zamestnancom príslušného orgánu SR, orgánom činným v trestnom konaní, súdu a orgánom preskúmavajúcim zákonnosť rozhodnutí v daňovom konaní.
Túto informáciu možno uvádzať na verejných súdnych konaniach alebo v súdnych rozhodnutiach, ak proti takémuto uvedeniu informácie príslušný úrad zmluvného štátu nenamietal v čase, keď ju prvýkrát poskytol. Prijatá informácia môže byť poskytnutá na účely správy príslušných daní alebo na účely súdneho konania a trestného konania týkajúcich sa týchto daní. Ak sa informácia poskytuje zamestnancom správcu dane, môže byť sprístupnená len tým zamestnancom správcu dane, ktorí sa zúčastňujú správy dane, ktorej sa poskytnutá informácia týka.
Informácia prijatá od príslušného úradu zmluvného štátu môže byť sprístupnená zamestnancom príslušného
orgánu SR aj na účely vyrubenia alebo určenia
- dane z pridanej hodnoty,
- spotrebnej dane z liehu, spotrebnej dane z vína,
spotrebnej dane z piva, spotrebnej dane z tabakových výrobkov, spotrebnej dane zminerálneho oleja,
- dovozného cla,
- vývozného cla,
- úroku, pokuty a sankčného úroku, ktoré prislúchajú
k príslušným daniam a k clám.
Odmietnutie poskytnutia informácie
Príslušný orgán SR odmietne poskytnutie informácie príslušnému úradu zmluvného štátu, ak
- tento zákon alebo zákon o správe daní a poplatkov ustanovujú prísnejšie podmienky na splnenie povinnosti zachovávať daňové tajomstvo, ako sú ustanovené v zmluvnom štáte; to neplatí, ak sa príslušný úrad zmluvného štátu písomne zaviaže prísnejšie podmienky dodržať,
- príslušný úrad zmluvného štátu nevyčerpal jemu dostupné zdroje údajov, ktoré mohol použiť na získanie požadovanej informácie bez toho, aby tým bolo ohrozené dosiahnutie očakávaného výsledku,
- by jej poskytnutie viedlo k porušeniu obchodného tajomstva, k porušeniu povinnosti zachovávať mlčanlivosť podľa osobitných predpisov (praktická rada: napr. zákon č. 586/2003 Z. z. o advokácii) alebo ak by jej vyzradenie bolo v rozpore so záujmami Slovenskej republiky (praktická rada: zákon č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností) alebo v rozpore s verejným poriadkom,
- pri požadovaní obdobnej informácie od príslušného úradu zmluvného štátu nie je zabezpečená vzájomnosť.
Simultánna daňová kontrola
Príslušný orgán SR sa môže dohodnúť s príslušným úradom jedného zmluvného štátu alebo s príslušnými úradmi viacerých zmluvných štátov na vykonaní simultánnej daňovej kontroly u jedného daňového subjektu alebo u viacerých daňových subjektov. Príslušný orgán SR alebo príslušný úrad jedného zmluvného štátu alebo príslušné úrady viacerých zmluvných štátov vykonajú daňovú kontrolu simultánne, a to každý na svojom území.
Dátum poslednej zmeny: 3. 2. 2017
Dátum zverejnenia: 19. 2. 2014