Ústredný portál verejnej správy

Zodpovednosť za obsah:

Finančné riaditeľstvo SR

On-line registračná pokladnica a virtuálna registračná pokladnica

Financie a hospodárstvo

Najneskôr od 01. 07. 2019 v zmysle zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov (ďalej „zákon č. 289/2008 Z. z.“) sú podnikatelia povinní začať používať na evidenciu tržieb pokladnicu e-kasa klient.

Základné pojmy 

Na účely zákona č. 289/2008 Z. z. sa rozumie:

a) elektronickou registračnou pokladnicou ((ďalej „ERP“)

1. elektronické registračné zariadenie vybavené prevádzkovou pamäťou, vstavaným registračným programom, fiskálnou pamäťou, zobrazovacím  zariadením pre zákazníka, hodinami, klávesnicou a tlačiarňou, ktoré tvoria jeden funkčný celok,

2. počítač s vlastným registračným programom a so samostatnou fiskálnou tlačiarňou

Zavedením používania pokladnice e-kasa klient sa dňom 30.6.2019 ukončuje používanie ERP. V súvislosti s jej ukončením, daňový úrad k 1.7.2019 z úradnej moci zruší daňový kód pokladnice (ďalej „DKP“), u tých ERP, ktoré budú podnikateľmi používané do 30.6.2019 (vrátane), ako aj u tých ERP, u ktorých ukončenie podnikateľ neoznámi v žiadosti o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient, resp. neoznámi postupom podľa § 15 ods. ods. 2 prvej vety zákona č. 289/2008 Z. z. Tým, že DKP bude zrušený k 1.7.2019 z úradnej moci, nie sú dotknuté povinnosti podnikateľa a servisnej organizácie uvedené v § 15 ods. 1 a ods. 3 zákona č. 289/2008 Z. z.    

b) pokladnicou e-kasa klient

 1. on-line registračná pokladnica, 

 2. virtuálna registračná pokladnica,      

On-line registračnou pokladnicou (ďalej „ORP“) súbor pokladničného programu, chráneného dátového úložiska, hardvérových prostriedkov, ktoré zabezpečujú komunikáciu so systémom e-kasa prostredníctvom integračného rozhrania, ktoré zverejní Finančné  riaditeľstvo Slovenskej republiky (ďalej „FR SR“) na svojom webovom sídle, a ďalších prostriedkov, ktoré zabezpečujú plnenie povinností podľa tohto zákona,

Virtuálnou registračnou pokladnicou (ďalej „VRP“) služba zriadená finančným riaditeľstvom, ktorá komunikuje prostredníctvom koncového zariadenia, a ktorá je poskytovaná výlučne prostredníctvom

 1.  mobilných aplikácií, ktorých vlastníkom je finančné riaditeľstvo a 

 2.  klientskeho prostredia zriadeného finančným riaditeľstvom na svojom webovom sídle.

Tržbou je platba prijatá  z predaja tovaru alebo z poskytovania vymedzenej služby na predajnom mieste v hotovosti. Za platbu prijatú v hotovosti sa na účely zákona č. 289/2008 Z. z. považuje aj platba prijatá inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť, najmä elektronickými platobnými prostriedkami, napr. platobnou kartou prostredníctvom POS terminálu  alebo poukážkou oprávňujúcou na nákup tovaru alebo poskytnutie služby; tržbou je aj platba prijatá ako preddavok (záloha).

Službou je služba označená v Štatistickej klasifikácii ekonomických činností uvedená v prílohe č. 1 zákona č. 289/2008 Z. z. 

Predajným miestom je miesto kde sa prijíma tržba v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť. To znamená, že na účely zákona č. 289/2008 Z. z.  predajným miestom môže byť konkrétna adresa prevádzky (obchodu), vopred neznáme miesta - jarmoky, trhoviská, festivaly, u zákazníkov, ale aj kombinácia uvedených miest (stála prevádzka a u zákazníkov) a podobne.

Ak sa ORP/VRP používa na rôznych predajných miestach v odlišnom čase, ako predajné miesto sa uvedie prenosná ORP alebo VRP. V tejto súvislosti je podnikateľ povinný zaevidovať do ORP/VRP jeden z nasledovných troch údajov: adresa alebo GPS súradnice predajného miesta, na ktorom podnikateľ v reálnom čase eviduje prijatú tržbu, vklad alebo výber hotovosti alebo evidenčné číslo vozidla, ak toto vozidlo je predajným miestom, napr. u taxikárov. 

Nadväzne na zavedenie pokladnice e-kasa klient sa zákonom č. 289/2008 Z. z. dopĺňajú nielen, nové pojmy, ale aj odlišnosti, ktorými sú: 

  • Systém e-kasa je prostredie zriadené FR SR slúžiace na evidenciu dátových správ, ako sú pokladničné doklady, doklady označené slovami „NEPLATNÝ DOKLAD“, „VKLAD“ alebo „VÝBER“ v reálnom čase a ktorý umožní integráciu ORP na centrálnu databázu finančnej správy.        
  • Unikátny identifikátor kupujúceho (UIK) je číselný znak alebo alfanumerický reťazec slúžiaci na identifikáciu kupujúceho (napr. daňové identifikačné číslo/DIČ). Ide o nepovinný údaj uvádzaný na pokladničnom doklade, ktorý musí byť predložený kupujúcim ešte pred zaevidovaním tržby v ORP.
  • Identifikačnými údajmi ORP sú základné údaje, ktoré je podnikateľ povinný uvádzať na pokladničnom doklade, dokladoch označených slovami „NEPLATNÝ DOKLAD“, „VKLAD“ alebo „VÝBER“. Podnikateľ má možnosť tieto identifikačné údaje získať v rámci e-kasa zóny podnikateľa. Ide o identifikačné údaje o podnikateľovi, adresu predajného miesta, ak je odlišné od miesta podnikania alebo sídla, kód pokladnice e-kasa (pri ERP označený ako „DKP“).
  • Autentifikačnými údajmi ORP sú údaje, ktoré umožňujú overiť identitu ORP pri komunikácii so systémom e-kasa, ktorým je prostredie FR slúžiace na evidenciu dátových správ. Autentifikačnými údajmi ORP sa rozumie elektronický certifikát (kryptografická informácia), ktorý slúži pre autentifikáciu ORP pri zasielaní dátovej správy do systému e-kasa. Pred prvým použitím ORP je podnikateľ povinný získať elektronický certifikát prostredníctvom e-kasa zóny podnikateľa a spolu s identifikačnými údajmi ich nahrať do svojej ORP. Autentifikačné údaje spolu s identifikačnými údajmi tvoria tzv. inicializačný balíček, po nahraní ktorého bude možné ORP používať na evidenciu tržieb. Podnikateľ je zároveň povinný zabezpečiť ochranu autentifikačných údajov k ORP pred stratou, odcudzením, zneužitím, čo mu zabezpečí chránené dátové úložisko. Elektronický certifikát je vydávaný pre každú ORP osobitne a má definovanú časovú platnosť, po ktorej ukončení má podnikateľ možnosť požiadať o nový elektronický certifikát (autentifikačné údaje).
  • Hraničná doba odozvy je časový úsek od prvého odoslania dátovej správy, počas ktorej bude podnikateľovi pridelený unikátny identifikátor dokladu zo systému e-kasa. Zákonom č. 289/2008 Z. z. je hraničná doba odozvy ustanovená na 2 sekundy. Po prekročení tejto hraničnej doby odozvy môže podnikateľ vyhotoviť pokladničný doklad, ktorý neobsahuje unikátny identifikátor dokladu. Aj takto vystavený pokladničný doklad bude musieť byť následne zaevidovaný v systéme e-kasa do 48 hodín. Prekročenie hraničnej odozvy (2 sekúnd) môže nastať, napr. z dôvodu rôznej rýchlosti internetového pripojenia, dočasného výpadku internetu alebo času technického spracovania prijatej dátovej správy systémom e-kasa. Hraničná doba odozvy sa posudzuje iba pri používaní ORP.
  • Unikátny identifikátor dokladu je kód pridelený systémom e-kasa slúžiaci na identifikáciu pravosti pokladničného dokladu, dokladov „NEPLATNÝ DOKLAD“, „VKLAD“ a „VÝBER“. Tento identifikátor je súčasťou pokladničného dokladu vo forme číselných a alfanumerických znakov a zároveň v grafickej podobe vo forme QR kódu. Pomocou QR kódu má kupujúci možnosť overiť pravosť a platnosť pokladničného dokladu. 
  • Podpisový kód podnikateľa je kód vygenerovaný pokladnicou e-kasa klient v čase vyhotovenia pokladničného dokladu, dokladov „NEPLATNÝ DOKLAD“, „VKLAD“ a „VÝBER“, slúžiaci na identifikáciu podnikateľa. Je to elektronický podpis vybraných údajov dátovej správy evidovaného dokladu ustanovených finančnou správou.
  • Vklady a Výbery, ak podnikateľ vloží do pokladnice e-kasa klient (ORP/VRP) hotovosť okrem prijatej tržby alebo vyberie z pokladnice e-kasa klient hotovosť, je povinný ich bez zbytočného odkladu po ich vložení alebo vybratí zaevidovať v systéme e-kasa. To znamená, zákon č. 289/2008 Z. z. zavádza povinnosť evidovať v systéme e kasa klient okrem vkladu hotovosti už aj výber hotovosti. Oba doklady vyhotovené pokladnicou ORP/VRP sa v listinnej forme netlačia.
  • Vyobrazený pokladničný doklad podľa § 8 ods. 1 zákona č. 289/2008 Z. z. je podnikateľ povinný sprístupniť na každom predajnom mieste, t. z. mieste kde sa prijíma tržba v hotovosti, ktorý vyhotovuje každou ORP/VRP tak, aby toto bolo pre kupujúceho jednoznačné, prehľadné, zrozumiteľné, ľahko prístupné a dobre čitateľné. Podnikateľ na vyobrazenom pokladničnom doklade zvýrazní kód ORP/VRP, dátum, čas, celkovú sumu platenej ceny.  

S účinnosťou od 1.1.2019 podnikateľ nie je povinný na predajnom mieste sprístupniť vyobrazenie pokladničného dokladu, ak ide o úhradu faktúry alebo jej časť.

Vyobrazenie pokladničného dokladu sa nevzťahuje pre taxikárov, ktorý na evidovanie tržieb používajú VRP s taxametrom.

Poznámka:
Vzorový pokladničný doklad si podnikateľ môže vyhotoviť napríklad vyhotovením fotokópie originálu pokladničného dokladu pri jeho prvom vydaní.

Kto je od 1.7.2019 povinný používať  pokladnicu e-kasa klient (ORP/VRP)

Podľa zákona č. 289/2008 Z. z. používanie ORP alebo VRP je podmienené  podmienkami, ktoré musia byť splnené súčasne. To znamená, že povinnosť sa vzťahuje na fyzickú alebo právnickú osobu, ktorá,

  • na základe oprávnenia na podnikanie (§ 2 ods. 2 Obchodného zákonníka) predáva tovar (tovarom je akýkoľvek výrobok, polotovar, materiál alebo surovina predávaný podnikateľom) alebo poskytuje vymedzenú službu (službou na účely zákona č. 289/2008 Z. z. je služba označená v Štatistickej klasifikácii ekonomických činností uvedená v prílohe č. 1 zákona č. 289/2008 Z. z.),

  • prijíma tržbu z predaja tovaru alebo z poskytovania služby na predajnom mieste (mieste, kde sa prijíma tržba) v hotovosti  alebo inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť, najmä elektronickými platobnými prostriedkami alebo poukážkou oprávňujúcou na nákup tovaru alebo poskytnutie služby; tržbou je aj platba prijatá ako preddavok. Evidencii v ORP alebo VRP podlieha aj tržba za úhradu faktúry, ak je prijatá v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť.

Ak nie je splnená jedna z vyššie uvedených podmienok, napr. tržba za predaj tovaru alebo za poskytnutie vymedzenej služby je podnikateľom  prijímaná iba bezhotovostne (prevodom na účet alebo poštovou poukážkou), alebo v prípade právnickej osoby, napr. neziskovej organizácie, občianskeho združenia, obce, ktorá vykonáva predaj tovaru alebo poskytovanie služby v rámci hlavnej činnosti (nepodnikateľskej), v danom prípade  nevzniká povinnosť používať  ORP/VRP.

Ustanovenia zákona č. 289/2008 Z. z. sa rovnako vzťahujú aj na  podnikateľa s trvalým pobytom alebo so sídlom mimo územia Slovenskej republiky, ak predáva tovar alebo poskytuje vymedzenú službu, a za vykonávanie týchto činností na území SR prijíma tržby v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť.     

Kto nie je povinný používať ORP alebo VRP

Zákon č. 289/2008 Z. z. okrem podmienok súvisiacich s povinnosťou používania ORP/VRP, vymedzuje aj výnimky,  pri splnení ktorých podnikateľ  nemá povinnosť tržby evidovať v ORP/VRP a to ani v prípade, ak tieto budú prijímané  v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť. Predmetné  výnimky sa viažu nielen k predaju tovaru ale aj k poskytovaným službám. Ide, napr. o nasledovné výnimky: 

  • predaj cenín, cestovných lístkov mestskej hromadnej dopravy, telefónnych kariet, dennej tlače a periodickej tlače, tovaru prostredníctvom predajných automatov, tovaru na dobierku, tovaru fyzickými osobami s ťažkým zdravotným postihnutím (výnimka neplatí, ak za takúto osobu prijíma tržbu fyzická osoba, ktorá nie je fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím), živých zvierat okrem akvarijných rybičiek, exotického vtáctva, exotických zvierat, hadov, škrečkov, morčiat a iných hlodavcov atď,

  • poskytované služby fyzickými osobami s ťažkým zdravotným postihnutím (výnimka neplatí, ak za takúto osobu prijíma tržbu fyzická osoba, ktorá nie je fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím), vo vysokohorských zariadeniach, ktoré sú bez napojenia na cestnú sieť a verejnú rozvodnú sieť elektrickej energie, v rámci praktického vyučovania žiakov, prostredníctvom predajných automatov.

Pri podnikateľovi – fyzickej osobe s ŤZP/ŤZPS sa výnimka vzťahuje výlučne len na prípady, ak tržbu za predaný tovar alebo poskytnutú službu prijíma sám podnikateľ, ktorý je fyzickou osobou s ŤZP/ŤZPS alebo ak tržbu prijíma jeho zamestnanec alebo iná osoba, ktorí sú rovnako fyzickou osobou s ŤZP/ŤZPS. Ak ale u podnikateľa, ktorý je fyzickou osobou s ŤZP/ŤZPS, bude na predajnom mieste prijímať tržbu fyzickú osobu, ktorá nie je ŤZP/ŤZPS, v danom prípade podnikateľ musí na evidenciu prijatých tržieb používať ORP/VRP. 

Výnimka sa vzťahuje na cudzincov len za podmienky, že im bol vydaný preukaz podľa § 16 zákona č. 447/2008 Z. z.

Poznámka – oznámenie a preukazovanie držiteľa ŤZP/ŤZPS

Podnikateľ, na ktorého sa nevzťahuje povinnosť evidovať tržbu v ORP/VRP, z dôvodu splnenia jednej z vyššie uvedených výnimiek, je povinný na každom predajnom mieste sprístupniť oznámenie, v ktorom uvedie, že nie je podľa zákona č. 289/2008 Z. z. povinný používať ORP/VRP tak, aby toto oznámenie bolo pre kupujúceho jednoznačné, zrozumiteľné, ľahko prístupné a dobre čitateľné.  U podnikateľa – fyzickej osoby s ŤZP/ŤZPS, ktorý nemá povinnosť používať ORP/VRP, je povinný mať na predajnom mieste na účely kontroly preukaz fyzickej osoby s ŤZP alebo preukaz fyzickej osoby s ŤZP so sprievodcom alebo úradne osvedčenú fotokópiu týchto preukazov. 

Poznámka – odovzdanie príjmového dokladu pri výnimkách

Aj keď sa na podnikateľa nevzťahuje povinnosť používať ORP/VRP, tento podnikateľ je povinný  kupujúcemu (odberateľovi)  vydať  príjmový doklad o zaplatení  predaného tovaru alebo  poskytnutej služby  v nadväznosti  na zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona  Slovenskej národnej rady  č. 372/1990Zb. o priestupoch v znení neskorších predpisov alebo zákona o účtovníctve. 

Poznámka – posudzovanie jednoúčelovej poukážky od 1.10.2019

Nákupné poukazy (napr. darčekové poukazy) na predaj tovaru alebo poskytovanie služby na účely zákona č. 289/2008 Z. z. sú do 30.9.2019 považované za ceniny, pri predaji ktorých nie je podnikateľ povinný používať ORP/VRP ale ani ERP používanú do 30.6.2019.

Smernicou Rady EÚ 2016/1065, ktorou sa mení smernica 2006/112/ES pokiaľ ide o zaobchádzanie s poukazmi, došlo zákonom č. 369/2018 Z. z. od 1.10.2019 zavedeniu nových pravidiel uplatňovania DPH pri dodaniach tovarov a služieb, ktoré sa dodávajú za poukazy. Cieľom týchto nových pravidiel z hľadiska pravidiel DPH je zabezpečiť spoľahlivé a jednotné zaobchádzanie vo všetkých členských štátoch EÚ tak, aby sa eliminovali negatívne javy v podobe narúšania hospodárskej súťaže, dvojitého zdanenia alebo nezdanenia, ktoré boli identifikované pri transakciách zahŕňajúcich poukazy. V súlade s týmito pravidlami sa  vymedzuje poukaz ako nástroj, s ktorým je spojené právo jeho držiteľa získať zodpovedajúci tovar alebo služby, ktoré majú byť na základe použitia poukazu dodané, pričom zodpovedajúce tovary alebo služby, respektíve aspoň totožnosť ich možných dodávateľov musí byť na poukaze alebo k nemu súvisiacej dokumentácii uvedená, spolu s podmienkami použitia tohto nástroja. Poukaz sa teda bude považovať za protihodnotu alebo jej časť za prislúchajúce dodanie tovaru alebo služieb.

S prihliadnutím na uvedené sa jednoúčelové poukazy od 1.10.2019 už nebudú považovať za ceniny, t. j. ich predaj bude evidovaný v ORP/VRP a pri ich výmene za tovar alebo službu sa bude vydávať pokladničný doklad, ktorý nebude obsahovať údaje týkajúce sa DPH.

Podmienky pre začatie používania ORP alebo VRP

Registrácia  ORP/VRP

Aby podnikateľ mohol začať používať ORP alebo VRP, pre ich uvedenie do prevádzky je podnikateľ povinný požiadať, ktorýkoľvek daňový úrad o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient (ORP alebo VRP). Žiadosť podnikateľ komunikujúci s daňovým úradom elektronicky podáva v predpísanej štruktúrovanej forme, prostredníctvom elektronického formulára, zverejneného FR na svojom webovom sídle. Žiadosť o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient je jednotná pre ORP tak aj pre VRP, ktorú podnikateľ nájde v osobnej internetovej zóne pre elektronickú komunikáciu, v časti „Katalóg formulárov“. V žiadosti okrem iných povinných údajov podnikateľ aj označí, že žiada o pridelenie kódu ORP alebo VRP. Pri označení „VRP“ podnikateľ v žiadosti vyplní aj štvormiestny PIN kód, ktorý podnikateľ sám zvolí. Nakoľko PIN kód sa bude zadávať pri prvom prihlásení do VRP, a to v rámci zmeny hesla, je potrebné si zvolený PIN kód zapamätať.   

Po overení údajov uvedených v žiadosti, daňový úrad pridelí kód ORP alebo VRP. Ak podnikateľ žiada o pridelenie kódu pre ORP, do e-kasa zóny nachádzajúcej sa v osobnej internetovej zóne podnikateľa, v sekcii "Autorizované služby" budú podnikateľovi  sprístupnené autentifikačné a identifikačné údaje, tzv. inicializačný balíček,  ktoré si podnikateľ stiahne a následne nahrá do ORP.  

V prípade VRP, daňový úrad pridelí kód VRP ako aj prihlasovacie údaje - login a heslo, potrebné pre vstup do aplikácie VRP. Kód VRP ako aj prihlasovacie údaje budú podnikateľovi doručené v bezpečnostnej obálke poštou, a to v lehote približne 10 -14 dní. 

Poznámka:
Za viac používaných ORP alebo VRP na jednom predajnom mieste môže podnikateľ podať jednu žiadosť o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient. V žiadosti je len potrebné odkliknúť na „pridať ďalšiu PEKK“ (PEKK je skratkou pre pokladnica e-kasa klient).

Poznámka:
Aj keď na predajnom mieste je umiestnených viac ORP/VRP, kód pokladnice sa bude prideľovať osobitne na každú pokladnicu (ORP/VRP).  

 

Uzávierky pri používaní ORP/VRP

Podnikateľ používajúci ORP/VRP nemá povinnosť vyhotovovať žiadny typ uzávierky v pokladnici e‑kasa klient. V prípade potreby má podnikateľ možnosť vytvárať si prehľady (reporty) cez e-kasa zónu podnikateľa.   

Odklad zo zasielania údajov z ORP, pri nedostupnosti internetového signálu 

Ak predajné miesto nie je pokryté internetovým signálom, a preto sa podnikateľ nemôže pripojiť k internetu za účelom evidencie prijatých tržieb v systéme e-kasa, je povinný podať žiadosť o povolenie odkladu zo zasielania údajov z ORP do systému e-kasa a zároveň aj preukázať (napr. čestným prehlásením alebo potvrdením od príslušného operátora, resp. dodávateľa internetu na území Slovenskej republiky) na ktoromkoľvek daňovom úrade.

Žiadosť je možné podať až po pridelení kódov ORP používaných na tomto predajnom  mieste.

Upozornenie:
Odklad je možné požiadať iba v prípade ORP používanej na stálej adrese.

Na základe žiadosti o povolenie odkladu zo zasielania údajov z ORP daňový úrad vydá rozhodnutie, v ktorom podnikateľovi umožní, aby boli dátové správy zasielané do systému e-kasa najneskôr do 30 dní od ich uloženia v chránenom dátovom úložisku ORP; uvedená lehota sa považuje za zachovanú, ak sú údaje z dátovej správy zaevidované v systéme e-kasa do 48 hodín od zverejnenia oznámenia o odstránení prekážok na strane finančného riaditeľstva na svojom webovom sídle. Z uvedeného vyplýva, že podnikateľ musí v každom prípade používať ORP, avšak s tým, že dátové správy nebudú odosielané do systému e-kasa on-line, ale podnikateľ musí zabezpečiť ich dodatočné odosielanie z miesta, ktoré je pokryté internetovým signálom.

Daňový úrad bude pri vydávaní rozhodnutí postupovať podľa daňového poriadku, ak toto ustanovenie neupravuje inak. Daňový úrad zruší rozhodnutie o povolení odkladu zo zasielania údajov na základe oznámenia podnikateľa, resp. na základe zistenia colného úradu alebo daňového úradu. 

Poloha umiestnenia ORP/VRP 

Ak sa ORP/VRP používa na rôznych predajných miestach v odlišnom čase, ako predajné miesto sa uvádza prenosná pokladnica. Podnikatelia používajúci ORP/VRP, ktorí majú ako predajné miesto uvádzané „Prenosná pokladnica“ sú od 1.4.2019 povinný nastaviť v ORP/VRP umiestnenie polohy pokladnice.

V tomto prípade je podnikateľ povinný zaevidovať do ORP/VRP údaje o:

  • GPS – umožňuje odoslať GPS súradnice predajného miesta (so zemepisnou šírkou a zemepisnou dĺžkou), na ktorom podnikateľ v danom čase eviduje prijatú tržbu, napr. ak sa bude nachádzať na trhovom mieste, jarmoku a pod.,
  • Adresa – umožňuje odoslať adresu predajného miesta (stálej prevádzky),
  • Iné – umožňuje odoslať textový popis polohy (napr. ŠPZ, ak je vozidlo predajným miestom). 

Upozornenie:
Povinnosť umiestnenia polohy sa nevzťahuje u ORP/VRP, ktorých predajným miestom je stála adresa. 

Prerušenie prevádzky ORP/VRP 

Zákon č. 289/2008 Z. z. aj pri pokladnici e-kasa klient (ORP/VRP) upravuje postup náhradnej evidencie tržieb, ak nie je možné ORP/VRP použiť, napr. z dôvodu výpadku elektriny, poruchy koncového zariadenia, poruchy ORP. 

Pri používaní ORP sa v prípade dočasného výpadku internetového pripojenia náhradná evidencia formou paragónov neuplatňuje z dôvodu, že v prípade výpadku internetu ORP pracuje v režime off-line. V danom prípade sú zákazníkom vydávané pokladničné doklady a údaje o evidencii tržieb sú uložené v dátovej správe, ktorú je podnikateľ povinný zaslať do systému e-kasa 48 hodín. 

Počas prerušenia prevádzky ORP/VRP môže podnikateľ naďalej vykonávať podnikateľskú činnosť, v rámci ktorej za predaj tovaru alebo poskytnutie vymedzenej služby bude prijímať tržby, pričom k prijatým tržbám bude vyhotovovať paragóny. Paragóny má povinnosť  vyhotovovať v dvoch vyhotoveniach, pričom originál paragónu odovzdá bez zbytočného odkladu po prijatí tržby  kupujúcemu a kópiu si ponecháva na doevidovanie. Po obnove  prevádzky ORP/VRP, je podnikateľ  povinný kópie paragónov najneskôr do desiatich kalendárnych dní po uplynutí mesiaca, v ktorom bola prevádzka ORP/VRP obnovená, zaevidovať do ORP/VRP. Paragóny sa číslujú vzostupne bez prerušenia a obsahujú údaje uvedené v § 8 ods. 1 písm. a) až c) a e) až o) v cit. zákona. 

Pri prerušení prevádzky ORP/VRP z dôvodu poruchy koncového zariadenia, napr. počítača, tabletu alebo tlačiarne, je podnikateľ povinný obnoviť prevádzku tohto zariadenia do 48 hodín od vzniku poruchy.

Ukončenie prevádzky ORP/VRP

Ak sa podnikateľ rozhodne ukončiť používanie ORP/VRP, túto skutočnosť je povinný oznámiť ktorémukoľvek daňovému úradu do troch pracovných dní od ukončenia ich používania. Oznámenie podnikateľ komunikujúci s daňovým úradom elektronicky podáva v predpísanej štruktúrovanej forme, prostredníctvom elektronického formulára, zverejneného FR na svojom webovom sídle. 

Ukončeniu používania ORP/VRP môže nastať aj z nasledovných dôvodov:

a) po výmaze podnikateľa z obchodného registra bez právneho nástupcu alebo po výmaze z iného obdobného registra bez právneho nástupcu, alebo ak je nástupcom Slovenská republika,

b) po oznámení podnikateľa, že došlo k strate, zneužitiu alebo k odcudzeniu  prihlasovacích údajov do VRP,

c) z vlastného podnetu alebo z podnetu colného úradu, Finančného riaditeľstva SR alebo Kriminálneho úradu finančnej správy, ak je takéto konanie daňového úradu nevyhnutné na zabezpečenie účelu tohto zákona (v danom prípade o tejto skutočnosti daňový úrad podnikateľovi zašle písomné oznámenie),

d) pri úmrtí alebo zániku podnikateľa bez likvidácie,

V prípade úmrtia podnikateľa a pri zániku podnikateľa, ktorý bol zrušený bez likvidácie, má dedič alebo právny nástupca povinnosť ukončiť používanie ORP/VRP najneskôr do 30 dní od vzniku tejto skutočnosti. 

Pri ukončení používania VRP podľa písm. b), c) a d) daňový úrad umožní prístup k údajom vo VRP, a to zaslaním nových prihlasovacích údajov podnikateľovi, dedičovi alebo právnemu nástupcovi. 

Na základe podaného oznámenia o strate prihlasovacích údajov do VRP daňový úrad pošle nové prihlasovacie údaje do VRP, avšak automaticky sa aplikácia nastaví do stavu na čítanie (READ ONLY), čo znamená že bude možné len aplikáciu VRP pozerať/prezerať (vystavené doklady, robiť uzávierky). Nový pokladničný doklad však už v tejto VRP, nebude možné vytvoriť. 

Ak podnikateľ chce opätovne začať používať ORP/VRP, je povinný postupovať podľa postupu v časti „Registrácia ORP/VRP“, t.z. podať novú žiadosť o pridelenie kódu ORP/VRP. 

Dátum poslednej zmeny: 24. 5. 2019
Dátum zverejnenia: 1. 7. 2015

Lokalita

  • Slovensko