Zodpovednosť za obsah:
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví
Financie a hospodárstvo
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví je, spolu s Regulačnou radou, orgánom štátnej správy cenovej regulácie v sieťových odvetviach.
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ďalej len „úrad“) je orgánom štátnej správy pre oblasť regulácie sieťových odvetví s celoslovenskou pôsobnosťou. Orgánmi úradu sú predseda úradu a Regulačná rada. Sídlom úradu je Bratislava. Úrad môže zriaďovať pracoviská mimo svojho sídla.
Pôsobnosť úradu je vymedzená v § 9 zákona č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach (ďalej len „zákon“) nasledovne.
Úrad:
- vydáva všeobecne záväzné právne predpisy,
- vykonáva
- cenovú reguláciu podľa zákona,
- vecnú reguláciu podľa zákona,
- mimoriadnu reguláciu podľa zákona,
- reguláciu kvality podľa zákona,
- kontrolu dodržiavania tohto zákona,
- všeobecne záväzných právnych predpisov vydaných na jeho vykonanie, podľa § 40, osobitných predpisov
(napr. zákona č. 657/2004 Z. z. a 251/2012 Z. z.), všeobecne záväzných právnych predpisov, vydaných na
vykonanie osobitných predpisov a právoplatných rozhodnutí úradu osobami, ktoré vykonávajú regulované
činnosti podľa zákona,
- dohľad nad prevádzkovateľom prenosovej sústavy a prevádzkovateľom prepravnej siete podľa zákona,
- dohľad nad aukciami pre predaj elektriny podľa zákona,
- rozhoduje
- vo veciach podľa § 11 až 17 zákona,
- o certifikácii prevádzkovateľa prenosovej sústavy a prevádzkovateľa prepravnej siete podľa zákona,
- o uložení pokuty za správne delikty spáchané porušením povinností ustanovených v tomto zákone a v
osobitných predpisoch,
- o použití príjmov z pridelenia kapacity spojovacích vedení, ak ich nemožno efektívne použiť na
garantovanie skutočnej dostupnosti pridelenej kapacity, udržiavanie alebo zvyšovanie kapacít spojovacích
vedení prostredníctvom investícií do sústav, najmä do nových spojovacích vedení,
- posudzuje nezávislosť prevádzkovateľa prenosovej sústavy a prevádzkovateľa prepravnej siete podľa tohto zákona a podľa zákona č. 251/2012 Z. z.,
- ukladá opatrenia na odstránenie a nápravu nedostatkov zistených pri vykonávaní kontroly,
- spolupracuje s regulačnými orgánmi členských štátov, prostredníctvom výmeny informácií na účel
- podpory regionálnej spolupráce a bilaterálnej spolupráce na trhu s elektrinou a trhu
s plynom, podľa Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 714/2009 a Nariadenia Európskeho
parlamentu a Rady (ES) č. 715/2009 a o tejto spolupráci informuje Európsku komisiu a ostatné členské
štáty,
- podpory spolupráce prevádzkovateľov prenosových sústav a prevádzkovateľov prepravných sietí na
regionálnej úrovni, vrátane cezhraničných otázok,
- vytvárania podmienok na to, aby prevádzkovatelia prenosových sústav a prevádzkovatelia prepravných
sietí mali na regionálnej úrovni jeden alebo viaceré integrované systémy, ktoré pokrývajú dva alebo
viaceré integrované systémy, na účely prideľovania kapacity a kontroly bezpečnosti sústavy a siete,
- prijatia opatrení, ktoré prevádzkovateľom prenosových sústav a prevádzkovateľom prepravných sietí
umožnia
- vzájomnú výmenu plynu,
- prideľovanie cezhraničnej kapacity,
- spolupracovať pri rozvoji pravidiel riadenia preťaženia sústavy a siete,
- sledovania veľkoobchodného trhu s elektrinou a veľkoobchodného trhu s plynom, podľa Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1227/2011 z 25. októbra 2011 o integrite a transparentnosti veľkoobchodného trhu s energiou,
- uzatvára dohody s regulačnými orgánmi členských štátov s cieľom podporiť regionálnu spoluprácu,
- spolupracuje s Agentúrou pre spoluprácu regulačných orgánov v oblasti energetiky, Európskou komisiou, ministerstvami a ostatnými ústrednými orgánmi štátnej správy,
- vydáva ročnú správu o činnosti úradu,
- organizuje výberové konanie, podľa zákona č. 251/2012 Z. z., na dodávateľa technológie, ktorá zabezpečí zvýšenie energetickej efektívnosti sústavy alebo zníženie spotreby elektriny a dodávateľa, ktorý zabezpečuje prípravu výstavby a výstavbu nových elektroenergetických zariadení, na ktoré sa poskytujú ekonomické stimuly,
- rieši alternatívne spory podľa § 37 a spory podľa § 38 zákona,
- vykonáva zisťovanie vyrovnania finančných záväzkov regulovaných subjektov voči štátu, na účely cenovej regulácie, vecnej regulácie a splnenia podmienok podpory podľa osobitného predpisu,
- zabezpečuje uplatňovanie princípov energetickej efektívnosti v oblasti regulácie,
- sleduje a vyhodnocuje spotrebu koncových odberateľov elektriny, koncových odberateľov plynu a koncových odberateľov tepla,
- vykonáva alternatívne riešenie spotrebiteľských sporovkoncového odberateľa elektriny, koncového odberateľa plynu, odberateľa, ktorý dodané teplo využíva na vlastnú spotrebu, odberateľa vody alebo producenta odpadových vôd, ktorý je spotrebiteľom podľa osobitného predpisu,
- rozhoduje o uložení sankcie za správne delikty spáchané porušením povinností ustanovených v osobitnom predpise.
Úrad ďalej:
- určuje
- kritéria pre výber dodávateľa poslednej inštancie,
- individuálne sadzby taríf, súvisiacich so systémovými službami a úhradou osobitných nákladov podľa
zákona,
- vyhodnocuje
- evidenciu podľa § 16 zákona č. 251/2012 Z. z. vedenú regulovaným subjektom,
- štandardy kvality,
- sleduje
- technickú spoluprácu medzi prevádzkovateľmi prenosových sústav z územia Európskej únie a z územia
tretích štátov,
- vykonávanie desaťročného plánu rozvoja sústavy alebo desaťročného plánu rozvoja siete,
- trh s elektrinou a trh s plynom,
- uplatňovanie opatrení zameraných na riešenie predchádzania vzniku preťaženia sústavy a siete a na
riešenie preťaženia sústavy a siete, vyhodnocuje tieto opatrenia a ukladá nové opatrenia na riešenie
týchto stavov,
- stav a zmeny stavu zásob plynu uskladneného v zásobníku plynu,
- predkladá každoročne do 30. júna Národnej rade Slovenskej republiky, Európskej komisii a agentúre správu o činnosti úradu,
- plní voči orgánom Európskej únie informačnú a oznamovaciu povinnosť, ktorá mu vyplýva z právne záväzných aktov týchto orgánov a poskytuje orgánom Európskej únie informácie o regulovaných činnostiach,
- uverejňuje na svojom webovom sídle
- regulačnú politiku,
- právoplatné rozhodnutia úradu vo veci samej,
- správu o činnosti úradu,
- zoznam držiteľov povolení na vykonávanie regulovaných činností,
- zoznam vydaných potvrdení o splnení oznamovacej povinnosti na vykonávanie regulovaných činností,
- zoznam držiteľov potvrdenia o registrácii podľa § 23 zákona,
- výsledky sledovaní podľa § 10 písmena c) zákona,
- vyhodnotenie štandardov kvality a požadovanú úroveň dodržiavania štandardov kvality,
- výsledky konzultácií týkajúce sa desaťročného plánu rozvoja sústavy a desaťročného plánu rozvoja siete,
- kritériá na výber dodávateľa poslednej inštancie,
- odporúčania v záujme ochrany odberateľa,
- štvrťročne zoznam dodávateľov poskytujúcich univerzálnu službu spolu s odkazom na ich webové sídla,
- informácie pre odberateľa elektriny v domácnosti a odberateľa plynu v domácnosti o jeho právach, platných právnych predpisoch a dostupných prostriedkoch na urovnávanie sporov,
- prijíma opatrenia na dosiahnutie univerzálnej služby a služby vo verejnom záujme a prispieva k ochrane zraniteľných odberateľov a odberateľov spĺňajúcich podmienky energetickej chudoby v súlade s koncepciou podľa § 9 ods. 3 písm. f) zákona,
- posudzuje v spolupráci s Ministerstvom hospodárstva Slovenskej republiky analýzu o zavedení inteligentných meracích systémov,
- informuje Národnú banku Slovenska, Protimonopolný úrad Slovenskej republiky, Európsku komisiu a agentúru o porušení Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1227/2011 z 25. októbra 2011 o integrite a transparentnosti veľkoobchodného trhu s energiou, pri obchodovaní na veľkoobchodnom trhu s elektrinou a veľkoobchodnom trhu s plynom,
- vedie register účastníkov trhu s elektrinou a účastníkov trhu s plynom na účely sledovania veľkoobchodného trhu s elektrinou a veľkoobchodného trhu s plynom, podľa Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1227/2011 z 25. októbra 2011 o integrite a transparentnosti veľkoobchodného trhu s energiou,
- posudzuje podmienky uplatňovania dohodnutého prístupu do zásobníka alebo regulovaného prístupu do zásobníka na vymedzenom území pri zohľadnení,
- skutočnej dostupnosti nástrojov na dosiahnutie flexibility dodávky plynu pre účastníkov trhu s plynom, ktorí dodávajú plyn odberateľom plynu na vymedzenom území, a potrebe nástrojov na dosiahnutie flexibility dodávok plynu na zabezpečenie hospodárskej súťaže na trhu s plynom,
- predpokladaného vývoja ponuky uskladňovacej kapacity a voľnej uskladňovacej kapacity v zásobníkoch s disponibilitou dodávok plynu do siete na vymedzenom území a ďalších nástrojov na zabezpečenie flexibility dodávok plynu,
- počtu účastníkov trhu s plynom, ktorí dodávajú plyn odberateľom plynu na vymedzenom území a využívajú uskladňovaciu kapacitu ponúkanú prevádzkovateľmi zásobníkov s disponibilitou dodávok plynu do siete na vymedzenom území.
Dátum poslednej zmeny: 13. 3. 2018
Dátum zverejnenia: 21. 12. 2017