Ústredný portál verejnej správy

Ako na oprávnenia k e-schránke?

Vážení používatelia,

udelenie, zmena a rušenie oprávnení na používanie e-schránok je pre mnohých dôležitou funkciou. Oprávňuje totiž iné osoby pristupovať k e-schránkam a disponovať nimi, ako aj autentifikovať sa v mene inej osoby pri prístupe k službám, čím odbremeňuje majiteľov e-schránok, napríklad konateľov spoločností alebo vedúcich úradov od množstva administratívnej práce súvisiacej so správou e-schránky. Upozorňujeme, že oprávnenie na prístup a disponovanie s e-schránkou nie je totožné so splnomocnením na uskutočňovanie právnych úkonov za dotknutý subjekt alebo v jeho mene. Splnomocnenie k realizácii právnych úkonov elektronicky sa riadi rovnakými pravidlami ako v listinnom svete a je teda potrebné ho preukázať (napríklad, ak sa podanie podpíše certifikátom splnomocnenej osoby, do prílohy podania sa pripojí elektronické splnomocnenie a pod.).

Poznámka: niektoré oprávnenia patria výlučne majiteľovi e-schránky, a teda ich nie je možné delegovať na iné osoby (napríklad aktivácia e-schránky na doručovanie elektronickou žiadosťou).

Ako teda ako majiteľ e-schránky môžete umožniť niekomu inému čítať, mazať, nahrávať správy, spravovať priečinky a odosielať podania?

Krok 1

Najskôr sa rozhodnite či chcete osobu (sekretárku, asistenta, iného zamestnanca, priateľa, inú spoločnosť atď.) oprávniť úplne alebo čiastočne. Pri úplnom prístupe umožníte vybranej osobe narábať so všetkými priečinkami a správami vo vašej e-schránke. Dokonca si viete zvoliť, či chcete tejto osobe umožniť aj  aj postupovať jej oprávnenia, tj. udeľovať oprávnenia k vašej e-schránke ďalším osobám (samozrejme len v takom rozsahu, akým osoba disponuje. Pri čiastočnom zastupovaní môžete prístup obmedziť a bližšie špecifikovať, napríklad určiť ku ktorým priečinkom a správam v nich uloženým má mať oprávňovaná osoba prístup. Pri úplnom aj čiastočnom oprávnení bude mať osoba možnosť prihlasovať sa (autentifikovať sa) aj na špecializované portály a teda pristupovať k niektorým službám orgánov verejnej moci, prípadne odoslať v mene zastupovanej osoby podanie a podobne.

Poznámka: štatutár úradu/orgánu verejnej moci pri udeľovaní oprávnenia k e-schránke definuje okrem úplného a čiastočného prístupu zamestnancovi takzvané role, ktorými získava oprávnenia na vybrané funkcionality, tak  aby mohol vykonávať pracovné povinnosti súvisiace s portálom slovensko.sk  (viď. Prehľad a rozsah jednotlivých rol).

Ďalšie užitočné informácie:

Krok 2

Oprávnite vybranú osobu. Odporúčame vám postupovať elektronicky (online) vzhľadom na okamžité, automatické spracovanie. Po prihlásení sa do e-schránky v sekcii „Nastavenia“ nájdete časť „Oprávnenia osôb“. Detailný postup krokov si môžete pozrieť v „Návode na udelenie oprávnenia na prístup a disponovanie s elektronickou schránkou“. Výhodou je spracovanie žiadosti obratom po jej odoslaní a bez nutnosti vynaloženia akýchkoľvek finančných nákladov.

 

Ak predsa len uprednostňujete listinné vybavovanie, žiadosti na udelenie oprávnení nájdete v sekcii Tlačivá pod Ministerstvom investícií regionálneho rozvoja a informatizácie SR. Váš podpis na žiadosti však musí byť úradne overený a žiadosť je potrebné doručiť na adresu, ktorá sa uvádza v pätičke tlačiva. Nevýhodou sú teda nielen finančné náklady na overenie podpisu, vytlačenie a zaslanie žiadosti, ale aj strata času pri jej manuálnom spracovaní.

 Infografika k udeleniu oprávnení v elektronickej schránke.

Nemajte obavy, udelené oprávnenie viete kedykoľvek zmeniť (napríklad z úplného na čiastočný prístup a naopak).

Ďalšie užitočné informácie:

Oprávnenie viete samozrejme aj zrušiť, ak už nechcete, aby mala oprávnená osoba naďalej prístup do vašej e-schránky.

Osobitosti rušenia oprávnení pri právnických osobách

Zrušiť oprávnenie v rámci e-schránky, ktorej majiteľom je právnická osoba vie všetkým oprávneným osobám iba štatutár danej firmy, spoločnosti, združenia atď. Oprávnená osoba (asistent, sekretárka, iný zamestnanec) vie zrušiť oprávnenie iba takej osobe, ktorej ho predtým sama udelila.

Príklad: Vo firme XYZ s.r.o. udelil štatutár Ondrej právo disponovať s e-schránkou a aj postupovať oprávnenia svojej sekretárke Jarke, aby ho nezaťažovali zbytočné administratívne úkony. Jarka neskôr poverila svoje nové kolegyne, Anku a Ľudmilu. Anka sa s Ondrejom pri práci nepohodla a zakrátko odišla z firmy. Oprávnenie disponovať s e-schránkou jej teda mohla Jarka zrušiť, keďže jej ho nedávno sama udeľovala. Jarka dostala lepšiu pracovnú ponuku a tiež sa rozhodla odísť. Jej však musel zrušiť oprávnenie priamo Ondrej ako štatutár, keďže Anka jej oprávnenie nedelegovala.

Osobitosti rušenia oprávnení pri úradoch/inštitúciách

Keďže štatutár úradu/inštitúcie pri udeľovaní oprávnenia k e-schránke definuje okrem úplného alebo čiastočného prístupu zamestnancom takzvané role, v prípade, že konkrétnemu zamestnancovi udelí rolu „Rušenie oprávnení“, dokáže takto splnomocnená osoba zrušiť oprávnenie akémukoľvek zamestnancovi bez ohľadu na to, kto takéhoto zamestnanca predtým splnomocnil.

Súvisiace:

 

(17. 07. 2024)

Zoznam oznamov

Archív oznamov