Od 1. novembra 2016 začína pre štát platiť všeobecná povinnosť vykonávať verejnú moc elektronicky. Štátne orgány a inštitúcie (orgány verejnej moci) tak budú musieť prioritne komunikovať elektronickou formou prostredníctvom zriadených elektronických schránok.
Povinnosť orgánov verejnej moci komunikovať elektronicky je v platnosti už od 1. novembra 2013, no výnimkou v zákone o e-Governmente bola odložená pre tie orgány verejnej moci, ktoré pre technické prekážky elektronicky komunikovať nemohli. Od 1. novembra 2016 výnimka končí a viac sa na ňu nebude možné odvolať. V platnosti ale ostáva, že štátne orgány budú môcť komunikovať aj inak ako prostredníctvom elektronickej schránky, ak ich k tomu viaže osobitný predpis.
Základné princípy elektronickej komunikácie
Štátny orgán musí od nového mesiaca identifikovať konanie, na ktoré sa vzťahuje zákon o e-Governmente. Ak pôjde o konanie, ktorého výsledkom bude rozhodnutie určené konkrétnej osobe alebo firme, štát ho bude posielať do elektronickej schránky tejto osoby alebo firmy. Bežne pôjde o súdne a správne konania.
Štát uprednostní listinnú formu komunikácie, ak zákony výslovne ustanovujú, že sa konania a úkony vykonávajú listinne.
Ak štátny orgán bude komunikovať s občanom alebo podnikateľom použije na doručovanie správ elektronické schránky. Ak orgán verejnej moci bude komunikovať s iným orgánom verejnej moci, ktorý v danom prípade nebude účastníkom konania, môže komunikovať aj mimo schránok.
Elektronické podanie podľa zákona o e-Governmente je rovnocenné podaniam, ktoré sa doteraz robili či už písomne alebo ústne, osobne, poštou, telefonicky, a pod. Konkrétnu podobu formulára, jeho štruktúru a náležitosti určuje vždy orgán verejnej moci, ktorý má danú agendu vo svojej pôsobnosti. Formuláre sa nachádzajú na portáli www.slovensko.sk.
Náležitosti každého elektronického podania upravuje osobitný zákon, ktorý zároveň určuje, či a ako treba podanie podpísať. Takto podpísané podanie bude doručené príslušnému orgánu verejnej moci do jeho elektronickej schránky na vybavenie.
Orgán verejnej moci po vybavení agendy doručí rozhodnutie (úradný dokument) do elektronickej schránky občana alebo podnikateľa, ak je jeho elektronická schránka aktivovaná na doručovanie (resp. bude schopný na základe dostupných údajov identifikovať elektronickú schránku adresáta). V prípade, že adresát rozhodnutia nemá aktivovanú schránku na doručovanie (nie je možné ho identifikovať na základe dostupných údajov), vykoná sa doručenie úradného dokumentu listinne.
Portál slovensko.sk
V súčasnosti portál www.slovensko.sk poskytuje prístup k viac ako 1 400 službám štátu a občania i podnikatelia môžu zasielať podania elektronicky na viac ako 6 200 orgánov verejnej moci. Od januára do augusta 2016 Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby (NASES) zaznamenala viac ako 4 milióny unikátnych prístupov na portál. NASES zriaďuje elektronické schránky pre fyzické i právnické osoby priebežne na základe údajov zasielaných z registra fyzických a právnických osôb. Koncom septembra 2016 ich evidovala viac ako 5,8 milióna.
Ďalšie dôležité dátumy
Od 1. júla 2017 budú automaticky aktivované schránky na doručovanie rozhodnutí od orgánov verejnej moci právnickým osobám zapísaným v obchodnom registri so sídlom na území Slovenskej republiky. Pre právnické osoby nezapísané v obchodnom registri (občianske združenia, nadácie, neziskové organizácie, a pod.) sa termín povinnej aktivácie elektronických schránok posúva na máj 2018. Pre občanov a fyzické osoby – podnikateľov ostáva elektronická komunikácia so štátom i naďalej na dobrovoľnej úrovni.
Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby uverejnila k tejto téme i metodické usmernenie k základným povinnostiam orgánov verejnej moci podľa zákona o e-Governemente.
(02. 11. 2016)