Dňa 23. septembra schválil parlament novelu zákona č. 305/2013 Z. z. o e-Governmente. Novela so sebou prináša viaceré zmeny, ktoré vyplynuli z praxe úradov pri výkone verejnej moci elektronicky. Spresnili a doplnili sa viaceré ustanovenia tak, aby nedochádzalo k výkladovým sporom a zaviedli sa nové inštitúty, ako napríklad autentifikačný kvalifikovaný certifikát alebo centrálny register splnomocnení. Uvedená novela nadobúda účinnosť 1. novembra 2015.
Cieľom novely zákona o e-Governmente je podľa dôvodovej správy upraviť platný právny stav v nasledujúcich hlavných oblastiach. Prvou oblasťou je úprava podmienok a spôsobu identifikácie a autentifikácie. S touto oblasťou súvisí aj zavedenie inštitútu autentifikačného certifikátu, ktorý bude vydávaný pre informačný systém a v praxi napríklad umožní automatizovaný prístup do elektronickej schránky a spracovanie doručených správ.
Potreba umožniť centrálnu elektronickú evidenciu splnomocnení, ktorá by mohla byť využívaná orgánmi verejnej moci na účely preukazovania oprávnení konať v mene inej osoby, bola dôvodom zavedenia centrálneho registra plnomocenstiev. Register sa navrhol ustanoviť ako dobrovoľný, t. j. naďalej bude možné prikladať plnomocenstvá aj priamo k podaniam. Predpokladá sa, že centrálny register bude využívaný najmä v prípadoch tzv. generálneho zastupovania osôb, kde má potenciál výrazne odľahčiť administratívu spojenú s preukazovaním udelenia plnomocenstva. Orgán verejnej moci bude povinný takto uložené plnomocentvo akceptovať vo všetkých prípadoch, v ktorých koná.
Novela upravuje aj inštitút elektronickej doručenky, pričom sa ustanovilo jej doručovanie aj do neaktivovanej schránky. Doručenka sa bude vyhotovovať pri každom doručení podania alebo rozhodnutia, a to nielen pri doručovaní do vlastných rúk, ako tomu bolo doteraz. Naďalej zostáva zachovaný princíp, že pri doručení do vlastných rúk sa vyžaduje potvrdenie doručenky zo strany adresáta, avšak pri inom doručení, kde k momentu doručenia dochádza bez ohľadu na úkon adresáta, bude doručenka potvrdzovaná automaticky.
Rozširuje sa rozsah použitia centrálnej elektronickej úradnej tabule aj na také dokumenty, ktoré nie sú úradným dokumentom, ale podľa osobitných predpisov sa zverejňujú, či už na úradnej tabuli, alebo na webovom sídle. Snahou uvedenej úpravy je docieliť čo najjednoduchšiu a najširšiu informovanosť občanov o takto zverejňovaných dokumentoch.
Ďalšia oblasť úprav sa týka platenia úhrad orgánom verejnej moci. Pri zachovaní princípu, keď systém zabezpečuje v prvom rade distribúciu informácie o úhrade, sa navrhuje zjednodušenie procesov a upustenie od niektorých funkcionalít platobného modulu, akými sú napríklad zúčtovanie či párovanie platieb.
Poslednou oblasťou sú zmeny, ktoré vyplynuli z potrieb zavádzania e-Governmentu, ako aj z praxe orgánov verejnej moci a občanov pri využívaní elektronických služieb a pri komunikácii elektronickými prostriedkami.
(29. 09. 2015)