Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby (NASES) získala nenávratný finančný príspevok z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OP II), prioritná os 311070 Informačná spoločnosť pre projekt „Zvyšovanie úžitkovej hodnoty digitálnych služieb pre občanov, podnikateľov a inštitúcie verejnej správy“ so začiatkom realizácie projektu od januára 2019.
Východiskovým stavom k projektu bola aktuálna situácia na ústrednom portáli, kedy používateľ pristupuje k elektronickým službám štátu prostredníctvom vstupných obrazoviek vypĺňaných na www.slovensko.sk alebo na rôznych rezortných portáloch, aj keď sa autentifikuje jednotne – prostredníctvom eID karty alebo aplikácie Slovensko v mobile. Celkový proces od odoslania podania až po príjem úradného rozhodnutia nebol plne optimalizovaný tak, aby priniesol príjemný používateľský zážitok. Neexistovalo jedno miesto, kde si môže občan pozrieť všetky svoje podania voči verejnej správe, stav prebiehajúcich konaní, respektíve údaje, ktoré o ňom vedie štát. Elektronické služby nie sú využívané v dostatočnej miere, aj vzhľadom na nedostatočne zverejnené informácie a neefektívne vyhľadávanie.
Projektové ciele
Cieľom projektu bolo zlepšiť interakciu používateľov s verejnou správou a zjednodušiť kroky vedúce k samotnej realizácii elektronického podania cez portál slovensko.sk.
Cieľovou skupinou sú občania, podnikatelia a inštitúcie verejnej správy (úradníci).
Prínosom projektu pre občanov a podnikateľov je orientácia na riešenie životnej situácie, teda na jej úspešné identifikovanie a vyhľadanie, poskytnutie relevantných a užitočných informácií (sprievodca riešením životnej situácie) a v rámci interaktívnej navigácie správne nasmerovanie na elektronickú službu. Ďalej zavedenie nových služieb modulu Portfólio klienta, ktoré umožnia používateľovi vo vlastnej osobnej zóne manažovať a zobrazovať zvolené informácie, sledovať stav spracovania podania, zobrazovať históriu komunikácie s verejnou správou.
Prínosom projektu pre štát v rámci dodávky celkového riešenia sa docieli optimalizácia procesov v rámci verejnej správy, a to aktualizácia informácií o orgánoch verejnej moci na portáli ÚPVS a aktualizácia informácií o elektronických službách na portáli ÚPVS prostredníctvom nového redakčného systému na riadenie webového obsahu.
Realizácia a prínos
Realizáciou projektu pribudlo niekoľko užitočných komponentov ako osobná zóna (Portfólio a profil klienta), v ktorej budú môcť používatelia sledovať stav svojich podaní alebo si zobraziť históriu komunikácie s úradmi. Vylepšilo sa vyhľadávanie a doplní sa interaktívna navigácia k elektronickým službám. Súčasne ako podpora pre užívateľa bol vytvorený chatbot – štátny messenger, ktorý bude pomáhať pri vyhľadaní informácií na portáli užívateľom ako aj bola vylepšená spätná väzba od užívateľov priamo s kontaktným centrom NASES. V rámci projektu bola dodaná a obnovená hardvérová infraštruktúra vrátane potrebných SW licencií.
Prínosom projektu pre občana/podnikateľa bude zlepšenie komunikácie a interakcie medzi občanmi a verejnou správou a to podporením princípu orientácia na klienta, orientácia na služby, proaktivita, jednoduchá navigácia, prístupnosť, transparentný prístup k službám, spätnej väzby, dostupnosti a zdieľania údajov, jednoduché používanie aplikácií.
(29. 07. 2024)