- Slovenská obchodná inšpekcia a iné orgány dohľadu v oblasti ochrany spotrebiteľa
- Spotrebiteľské organizácie
- Alternatívne riešenie sporov
- Európske spotrebiteľské centrum
- Spotrebiteľský rozhodcovský súd
- Všeobecný súd
V prípade, ak sa dostanete do sporu s obchodníkom, máte možnosť sa pri uplatňovaní svojich práv obrátiť na nasledujúce subjekty:
1. Slovenská obchodná inšpekcia a iné orgány dohľadu v oblasti ochrany spotrebiteľa
Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) je orgánom štátnej kontroly vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa s celoslovenskou pôsobnosťou. SOI vykonáva dohľad nad dodržiavaním povinností ustanovených zákonom o ochrane spotrebiteľa a právne záväznými aktmi Európskej únie v oblasti ochrany spotrebiteľa, ak nie je daná pôsobnosť špecializovaného orgánu dohľadu (napríklad Národná banka Slovenska pre oblasť ochrany finančných spotrebiteľov, Úrad pre reguláciu sieťových odvetví pre sektor elektroenergetiky, plynárenstva, tepelnej energetiky a vodného hospodárstva, Štátna veterinárna a potravinová správa SR a regionálne veterinárne a potravinové správy pre oblasť potravinárstva, Úrad verejného zdravotníctva SR a regionálne úrady verejného zdravotníctva pre oblasť predaja kozmetických výrobkov a bezpečnosti potravín, Štátny ústav pre kontrolu liečiv pre oblasť predaja liekov a zdravotníckych pomôcok).
SOI ako orgán dohľadu môže zakázať poskytnutie služby, uvádzanie produktu na trh, nariadiť okamžité stiahnutie produktu z trhu alebo z predaja. Ak získa podozrenie o porušovaní spotrebiteľských práv, môže vydať predbežné opatrenie, v odôvodnených prípadoch aj opatrenie o blokovaní online rozhrania. V prípade zistenia porušení niektorých z povinností ustanovených zákonom o ochrane spotrebiteľa alebo právne záväznými aktmi Európskej únie v oblasti ochrany spotrebiteľa môže ukladať sankcie.
Viac k podávaniu podnetov, sťažností a návrhov...
2. Spotrebiteľské organizácie
Spotrebiteľské organizácie sú právnické osoby založené alebo zriadené na účely ochrany spotrebiteľa, ktoré presadzujú a chránia záujmy spotrebiteľov a pomáhajú im uplatňovať spotrebiteľské práva. Spotrebiteľské združenia vám poskytnú právne poradenstvo, pomoc a podporu predovšetkým mimosúdne, avšak v krajnom prípade nie je vylúčené ani vaše zastupovanie na základe plnej moci pred súdom, prípadne iným orgánom verejnej moci. Ako spotrebiteľ by ste však mali dbať nato, aby ste v záujme dosiahnutia čo najlepšieho výsledku poskytli spotrebiteľskej organizácií maximálnu súčinnosť a pravdivo opísali všetky rozhodujúce skutočnosti.
Informatívny zoznam spotrebiteľských organizácií nájdete na stránke Ministerstva hospodárstva SR.
3. Alternatívne riešenie sporov
Alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov (ďalej len „ARS“) predstavuje nestrannú, nezávislú, finančne nenáročnú (častokrát bezplatnú) a menej formálnu cestu k riešeniu vzniknutého sporu medzi spotrebiteľom a obchodníkom, pričom sa usiluje dospieť k vzájomnej dohode medzi oboma stranami. Dohoda medzi spotrebiteľom a obchodníkom je záväzným právnym podkladom pre obe strany. Začatiu ARS predchádza návrh spotrebiteľa na začatie ARS adresovaný jednému zo subjektov ARS. V prípade, ak sa ako spotrebiteľ rozhodnete uplatniť si svoje práva týmto spôsobom, musíte subjektu ARS doručiť (listinne, elektronicky, osobne) návrh na začatie ARS, ktorý musí obsahovať nasledovné náležitosti:
- meno a priezvisko spotrebiteľa, adresu na doručovanie, elektronickú adresu a telefonický kontakt, ak ich má,
- presné označenie obchodníka,
- úplný a zrozumiteľný opis rozhodujúcich skutočností,
- označenie, čoho sa spotrebiteľ domáha,
- dátum, kedy sa spotrebiteľ obrátil na obchodníka so žiadosťou o nápravu a informáciu, že pokus o vyriešenie sporu priamo s obchodníkom bol bezvýsledný,
- vyhlásenie o tom, že vo veci nebol zaslaný rovnaký návrh inému subjektu alternatívneho riešenia sporov, nerozhodol vo veci súd alebo rozhodcovský súd, vo veci nebola uzavretá dohoda o mediácii ani nebolo vo veci ukončené alternatívne riešenie sporu spôsobom podľa § 20 ods. 1 písm. a) až e) alebo písm. g) zákona č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov poskytujú zákonom ustanovené orgány štátnej správy, niektoré spotrebiteľské organizácie, ako aj záujmové združenia právnických osôb. Ich kompletný zoznam nájdete na webovom sídle Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky.
4. Európske spotrebiteľské centrum (ESC)
Na ESC sa môžete obrátiť, ak ste sa dostali do problému s obchodníkom z iného členského štátu Európskej únie, Nórska, Islandu alebo Veľkej Británie. ESC poskytuje bezplatné poradenstvo a informácie o právach spotrebiteľov a o možnostiach ich uplatnenia.
ESC sa nezaoberá výlučne vnútroštátnymi spormi ani problémami pri nákupe tovarov a služieb z tretích krajín mimo EÚ. Viac informácií nájdete na oficiálnej stránke centra.
5. Spotrebiteľský rozhodcovský súd
Na spotrebiteľské rozhodcovské súdy sa môžete obrátiť v prípade, ak ste uzavreli s obchodníkom tzv. rozhodcovskú zmluvu (musí byť písomná a obsahovo oddelená od spotrebiteľskej zmluvy), teda dohodu o tom, že v prípade vzniku sporu zo spotrebiteľskej zmluvy rozhodne v rozhodcovskej zmluve určený stály rozhodcovský súd. Zoznam rozhodcovských súdov je dostupný na webovom sídle Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky. Uzavretím rozhodcovskej zmluvy nie je dotknuté vaše právo podať žalobu aj na príslušný súd.
6. Všeobecný súd
Každý sa môže domáhať ochrany svojho práva na vecne príslušnom súde. V prípade spotrebiteľských sporov vyplývajúcich zo spotrebiteľskej zmluvy budete ako spotrebiteľ považovaný za tzv. slabšiu stranu v konaní, z čoho Vám budú vyplývať viaceré zvýhodnenia týkajúce sa vašich procesných práv v konaní pred súdom a navyše budete oslobodený od súdnych poplatkov. Upozorňujeme však, že v prípade neúspechu budete stále povinný uhradiť trovy konania, a to vo výške, ktorú určí súd v rozhodnutí. Trovy konania môžu byť v konečnom dôsledku oveľa vyššie ako hodnota predmetu sporu.
Dátum poslednej zmeny: 7. 8. 2024
Dátum zverejnenia: 4. 12. 2014
Zodpovednosť za obsah:
Ministerstvo hospodárstva SR
+421248541111
info@mhsr.sk