- Čo všetko si musí občan EU pripraviť ešte predtým, než „začne vybavovať“ (nástroje, dokumenty, doklady, potvrdenia...) a kde to nájde / získa?
- Čo čaká občana?
- Na koho sa môže obrátiť občan ak si nevie rady
- Najčastejšie otázky
- Sankcie za nedodržanie povinností
1. Čo všetko si musí občan EU pripraviť ešte predtým, než „začne vybavovať“ (nástroje, dokumenty, doklady, potvrdenia...) a kde to nájde / získa?
Druhy zariadení pre odkázané osoby:
Denný stacionár
- Poskytovanie pomoci pri sebaobsluhe (opatrovanie), stravovania, sociálnej rehabilitácie, záujmovej činnosti, sociálneho poradenstva počas dňa.
- Žiadosť o posúdenie a následne o zabezpečenie služby v tomto zariadení podľa výberu sa podáva na obecný/mestský/miestny úrad podľa miesta trvalého alebo prechodného pobytu.
- Podmienkou pre vstup je III. stupeň odkázanosti.
Zariadenie opatrovateľskej služby
- Dočasné poskytovanie pomoci pri sebaobsluhe (opatrovanie), ubytovania počas týždňa alebo celého roka, stravovania, sociálnej rehabilitácie, sociálneho poradenstva, ošetrovateľskej starostlivosti.
- Žiadosť o posúdenie a následne o zabezpečenie služby v tomto zariadení podľa výberu sa podáva na obecný/mestský/miestny úrad podľa miesta trvalého alebo prechodného pobytu.
- Podmienkou pre vstup je II. stupeň odkázanosti.
Zariadenie pre seniorov
- Dlhodobé poskytovanie pomoci pri sebaobsluhe (opatrovanie), ubytovania počas týždňa alebo celého roka, stravovania, sociálnej rehabilitácie, záujmovej činnosti, sociálneho poradenstva, ošetrovateľskej starostlivosti.
- Žiadosť o posúdenie a následne o zabezpečenie služby v tomto zariadení podľa výberu sa podáva na obecný/mestský/miestny úrad podľa miesta trvalého alebo prechodného pobytu.
- Podmienkou pre vstup je dôchodkový vek a IV. stupeň odkázanosti alebo iný vážny dôvod.
Domov sociálnych služieb
- Dlhodobé poskytovanie pomoci pri sebaobsluhe (opatrovanie), starostlivosti počas dňa alebo ubytovanie počas týždňa alebo celého roka, stravovania, sociálnej a pracovnej rehabilitácie, záujmovej činnosti, sociálneho poradenstva, ošetrovateľskej starostlivosti.
- Žiadosť o posúdenie a následne o zabezpečenie služby v tomto zariadení podľa výberu sa podáva na úrad samosprávneho kraja podľa miesta trvalého alebo prechodného pobytu.
- Podmienkou pre vstup je vek do dovŕšenia dôchodkového veku a V. stupeň odkázanosti alebo III. stupeň odkázanosti pri nevidiacej osobe.
Špecializované zariadenie
- Dlhodobé poskytovanie pomoci pri sebaobsluhe (opatrovanie), starostlivosti počas dňa alebo ubytovania počas týždňa alebo celého roka, stravovania, sociálnej a pracovnej rehabilitácie, záujmovej činnosti, sociálneho poradenstva, ošetrovateľskej starostlivosti.
- Žiadosť o posúdenie a následne o zabezpečenie služby v tomto zariadení podľa výberu sa podáva na úrad samosprávneho kraja podľa miesta trvalého alebo prechodného pobytu.
- Podmienkou pre vstup je V. stupeň odkázanosti a špecifické ochorenie, na ktoré sa zariadenie zameriava (napr. Alzheimerova choroba, Parkinsonova choroba, skleróza multiplex, schizofrénia).
2. Čo čaká občana?
Kroky, ktoré je potrebné vykonať ak máte záujem o poskytovanie sociálnej služby v zariadení s poskytovaním opatrovania/pomoci pri sebaobsluhe.
Žiadosť o posúdenie odkázanosti na sociálnu službu
- meno, priezvisko, rodné číslo, dátum narodenia, adresu,
- rodinný stav a štátne občianstvo,
- potvrdenia a doklady od lekára o nepriaznivom zdravotnom stave (nie staršie ako 6 mesiacov).
- Žiadosť sa podáva podľa miesta trvalého alebo prechodného pobytu na obecný/mestský/miestny úrad alebo úrad samosprávneho kraja v závislosti od druhu zariadenia,
- žiadosť podáva osoba, ktorá má o službu záujem a ak jej to na základe potvrdenia lekára zdravotný stav neumožňuje, žiadosť v jej mene podá iná osoba,
- tlačivo žiadosti a potrebné poradenstvo je dostupné na obecnom/mestskom/miestnom úrad alebo úrade samosprávneho kraja alebo na ich webovej stránke v závislosti od druhu zariadenia,
- obec alebo samosprávny kraj posúdi odkázanosť a vydá posudok o odkázanosti na sociálnu službu,
- na základe posudku obec alebo samosprávny kraj vydá rozhodnutie o tom, či žiadateľ je alebo nie je odkázaný na požadovanú sociálnu službu (zariadenie),
- obsahom rozhodnutia je aj stupeň odkázanosti na pomoc inej osoby, ktorým sa určuje rozsah odkázanosti v hodinách za deň:
I. stupeň – 0 hodín
II. stupeň – 2-4 hodiny
III. stupeň – 4-6 hodín
IV. stupeň – 6-8 hodín
V. stupeň – 8-12 hodín
VI. stupeň – 12 a viac hodín
- ak má osoba záujem o poskytovanie sociálnej služby, bez sprostredkovania obce/samosprávneho kraje a/alebo súvisiaceho spolufinancovania z verejných zdrojov, nemusí byť posúdená, ale uzatvára s poskytovateľom priamo zmluvu o poskytovaní sociálnej služby a platí úhradu vo výške nákladov na sociálnu službu.
Žiadosť o poskytnutie sociálnej služby
- meno, priezvisko, rodné číslo, dátum narodenia, adresu
- označenie konkrétneho zariadenia podľa výberu
- požadovaný deň začatia poskytovania sociálnej služby a dobu jej poskytovania
- rozhodnutie o odkázanosti.
- Žiadosť sa podáva podľa miesta trvalého alebo prechodného pobytu na obecný/mestský/miestny úrad alebo úrad samosprávneho kraja v závislosti od druhu zariadenia,
- žiadosť podáva osoba, ktorá má o službu záujem a ak jej to na základe potvrdenia lekára zdravotný stav neumožňuje, žiadosť v jej mene podá iná osoba,
- tlačivo žiadosti a potrebné poradenstvo je dostupné na obecnom/mestskom/miestnom úrad alebo úrade samosprávneho kraja alebo na ich webovej stránke v závislosti od druhu zariadenia.
Zmluva o poskytovaní sociálnej služby
- obec/samosprávny kraj je na základe žiadosti povinný sociálnu službu zabezpečiť podľa jej dostupnosti – ak je voľné miesto v zariadení podľa výberu žiadateľa,
- k zmluve sa predkladá:
- meno, priezvisko, rodné číslo, dátum narodenia, adresu,
- označenie sociálnej služby,
- požadovaný deň začatia poskytovania sociálnej služby a dobu jej poskytovania,
- rozhodnutie o odkázanosti na sociálnu službu (ak nejde o bezodkladné poskytnutie služby pre ohrozenie života alebo zdravia)
- potvrdenie a doklady o príjme a majetku;
- označenie klienta a zariadenia,
- miesto, deň začatia poskytovania služby,
- časový a vecný rozsah služby,
- počet odobratých jedál,
- sumu úhrady za sociálnu službu.
Úhrada za sociálnu službu
- za poskytovanie sociálnej služby platí klient úhradu, ktorej výšku stanoví zariadenie;
- u verejného zariadenia sa suma určuje podľa všeobecne záväzného nariadenia obce alebo vyššieho územného celku, ktorý zariadenie zriadil,
- neverejný poskytovateľ môže požadovať úhradu najviac vo výške ekonomicky oprávnených nákladov na poskytovanie sociálnej služby po odpočítaní príjmov z verejných zdrojov; to naplatí u ziskového poskytovateľa sociálnej služby.
- klient platí úhradu podľa jeho príjmu a majetku a po zaplatení musí klientovi zostať príjem stanovený zákonom na úhradu iných výdavkov, napr. liekov (pri celoročnej pobytovej službe je to 25 % sumy životného minima), to sa nepoužije ak nie je klient samoplatcom (nedá sa posúdiť na odkázanosť na sociálnu službu alebo miesto v zariadení nie je spolufinancované z verejných zdrojov),
- ak klient nemá dostatočný príjem alebo majetok, nezaplatenú časť alebo celú úhradu sú povinné platiť deti alebo rodičia klienta, u ktorých sa rovnako uplatňuje povinnosť ochrany zostatku príjmu po zaplatení tejto úhrady vo výške 1,65 násobku sumy životného minima.
- nezaplatená úhrada z dôvodu nedostatku príjmu je dlhom klienta voči poskytovateľovi.
Financovanie zariadení sociálnych služieb s odkázanosťou
Sociálne služby sú financované z viacerých zdrojov v závislosti od toho či ide o poskytovateľa zriadeného obcou/VÚC alebo neverejným poskytovateľom (ziskovým/neziskovým).
- Zariadenia zriadené VÚC sú financované najmä z rozpočtu VÚC a z úhrad od klientov,
- zariadenia zriadené obcou sú financované najmä z rozpočtu obce, z finančného príspevku pre zariadenia podmienené odkázanosťou z rozpočtovej kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR v závislosti od stupňa odkázanosti klientov a z úhrad od klientov,
- neziskové neverejné zariadenia sú financované najmä z vlastných zdrojov, z finančného príspevku pre zariadenia podmienené odkázanosťou z rozpočtovej kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR v závislosti od stupňa odkázanosti klientov, z finančného príspevku na prevádzku poskytovaného obcou alebo VÚC a z úhrad od klientov,
- ziskové neverejné zariadenia sú financované najmä z vlastných zdrojov a z úhrad od klientov.
3. Na koho sa môže obrátiť občan ak si nevie rady
V prípade akýchkoľvek otázok v oblasti sociálnych služieb sa obráťte na obecný/mestský/miestny úrad alebo úrad samosprávneho kraja v mieste Vášho pobytu
4. Najčastejšie otázky
Najčastejšie otázky a odpovede sú uvedené na portáli Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
5. Sankcie za nedodržanie povinností
V prípade že, nedodržíte kroky podania žiadosti o posúdenie odkázanosti na sociálnu službu a žiadosti o zabezpečenie poskytovania sociálnej služby, existuje riziko že samospráva nebude prispievať na spolufinancovanie tejto sociálnej služby.
Dátum poslednej zmeny: 31. 5. 2023
Dátum zverejnenia: 16. 10. 2020
Zodpovednosť za obsah:
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR
+421 2 2046 0000
web@employment.gov.sk